MUISTA


LAHJAKORTILLA

Yhteystiedot

DIPLOMIRAVINTO-
NEUVOJA,
RAVINTO-
TERAPEUTTI

Päivi Päivinen

info@saaravita.fi

tai
p. 044 5471 228 HUOM! MUUTTUNUT NUMERO

tai
Ota yhteyttä -lomakkeella

Ruoka vaikuttaa kokonaisvaltaisesti. Se vaikuttaa kaikkeen kehossasi, myös mieleesi.
 Ruuan vaikutukset kehossamme ratkaisevat osaltaan millainen terveytemme tulee olemaan. Osaltaan siksi, että terveyteemme ja ravinnon hyväksikäyttöön vaikuttavat monet muutkin asiat, kuten esimerkiksi stressitaso, perimä, ympäristö (esim. säteily, kemialliset tekijät). Kaikkiin terveyteemme vaikuttaviin tekijöihin, kuten perimään, emme voi vaikuttaa, mutta ruokaamme kyllä. Voimme valita terveyttä tukevan tai sitä tuhoavan tavan ravita itseämme. Ruualla on väliä, koska altistamme iitsemme sille monta kertaa päivässä. Se on siis usein toistuva uhka. Tai mahdollisuus. Vähäravinteinen ruoka lisää kehon stressiä, vaikeuttaen sen toimintoja. Ravinteikas ruoka puolestaan suojaa kehoamme esim. stressin ja ympäristön haitoilta.
Kehomme on viisas ja kärsivällinen. Sen uusiutumiskapasiteetti valtava, mikäli edellytykset ovat kunnossa. Kuuntele kehoasi, se on mielesi jatke. Sinussa ovat kaikki mahdollisuudet hyvään terveyteen.  Syö ravinteikasta ruokaa, kehosi  tietää kyllä, mitä sille tehdä.Ravinto on valtava mahdollisuus, niin yksilöllisesti kuin kansantaloudellisesti. Tällä hetkellä tosin se aiheuttaa valtavia, täysin tarpeettomia kuluja sekä yksilöllistä kärsimystä -suurta elämänhukkaa.
Länsimaiset elintasosairaudet ovat seurausta länsimaisesta ravinnosta ja elämäntavasta. Ravinnon ja ympäristön yhteisvaikutus on luonnollinen ja kulttuurista riippumaton. Nk. elintasosairaudet kuten sydän -ja verisuonisairaudet, diabetes, masennus, allergia, astma, syöpä jne. ovat seurausta pitkään jatkuneesta kehon hiljaisesta tulehduksesta, inflammaatiosta. Keho väsyy, puolustusjärjestelmä pettää. Ongelmana ovat runsas hiilihydraattien käyttö (viljat ja sokeri), paljon prosessoitu valmiiksi pakattu liian steriili ruoka, sekä tuoreen ravinnon ja suojaravinteiden saannin vähyys. Hiljaista tulehdusta voidaan ehkäistä ravinnetiheällä ja ravinteikkaalla ruualla: kasviksilla, marjoilla, hedelmillä sekä riittävillä ja hyvälaatuisilla rasvoilla ja proteiineilla. D-vitamiini on meille pohjoisen asukeille välttämätön ravinnon lisä, ja yksi tulehduksen hillitsijä.Kuuntele kehosi viestejä ja toimi. 
Arvosta ruokaasi, arvostat itseäsi. Kehosi tarvitsee pettämättömän yhteistyökumppanin: sinun tahtosi ja valintasi.